prof. Ing. Jan Hron, DrSc., dr.h.c.
děkan PEF ČZU v Praze
Vážený pane
děkane,
píšu článek
o sdružení EUNIS - CZ, které dodává
software na VŠ [v1] a v jehož vedení je dlouholetý člen
a bývalý vedoucí katedry informačního inženýrství PEF ČZU Ivan Vrana. Podle
mých informací se zatím zdá, že EUNIS - CZ je
zbytečným mezičlánkem[v2] , který prodražuje nákup softwaru pro školy[v3] . Mám tedy pár otázek, které jsem
nejprve položil MŠMT, ale tam mě odkázali na vedení škol, které si hospodaří
sami. Prosím Vás tedy o jejich zodpovězení:
- Je pravda že ČZU včetně PEF
nebere software přímo od výrobce, ale přes dva mezičlánky, společnost Servodata
a EUNIS - CZ[v4] ? Pokud ano
proč?
- Na základě
čeho školu zastupují právě tyto společnosti
[v5] (U EUNISu lze také hovořit o firmě[v6] , protože pořádá konference a zájezdy, takže generuje zisk[v7] ), bylo vypsáno výběrové řízení,
kdy?
- Existuje nájemní smlouva mezi
EUNIS-CZ a PEF ČZU na pronájem kanceláře[v8] , techniky, telefonu a datových sítí
v prostorách PEF ČZU?
Děkuji
S pozdravemMgr. Jan CHARVÁT[v9]
Redaktor
Vyjádření
[v1]Eunis-CZ
je zájmové sdružení právnických osob, které sdružuje m.j. všechny veřejné VŠ
v ČR. Sdružení Eunis-CZ nedodává a nikdy nikomu nedodávalo žádný software.
[v2]Toto
je závěr od člověka, který o sdružení nic neví a pravděpodobně se nepokusil
seznámit ani se základními informacemi na oficiálním webu sdružení www.eunis.cz
.
[v3]Eunis-CZ dle svých stanov (viz bod 2.1.2 a 2.1.3, které si asi tazatel
zapomněl přečíst) má:
2.1.2. „formulovat společná stanoviska a prosazovat společné
zájmy vysokých škol v oblasti výpočetní techniky a informačních technologií,
2.1.3 spolupracovat s dodavateli informačních
technologií, s partnerskými a zahraničními sdruženími a organizacemi.“
V rámci
svého poslání Eunis-CZ m.j. vyjednává
s dodavateli výhodnější licenční podmínky na nákup software pro své členy.
Díky vyjednaným licenčním slevám
ušetří středně velké VŠ ročně v průměru stovky tisíc
Kč, velké VŠ pak miliony.
Jednotlivé VŠ mohou ale nemusí
tuto příležitost využívat a samy se rozhodují o tom, co a od koho koupí.
[v4]Eunis-CZ
není pro nikoho (tedy ani pro ČZU) žádným mezičlánkem pro jakékoliv nákupy
software, (ani jakékoliv jiné nákupy), viz předchozí komentář.
[v5]Eunis-CZ
nevyvíjí žádné obchodní činnosti a v obchodních jednáních nikoho
nezastupuje.
[v6]Eunis-CZ
není firma, ale zájmové sdružení právnických osob, viz Stanovy. Členem sdružení
Eunis-CZ jsou všechny veřejné vysoké školy, některé soukromé VŠ, AV ČR,
knihovny, a hlavní komerční subjekty, které působí v oblasti technické
infrastruktury VŠ. Výbor sdružení je volen výroční konferencí statutárních
zástupců všech členů.
[v7]Eunis-CZ
nepořádá žádné zájezdy a negeneruje zisk, protože je neziskovou
organizací. Eunis-CZ má u banky transparentní účet, aby byla možná snadná
veřejná kontrola financování. (V implikacích tazatele jsou svérázné logické
kotrmelce, např. podle něj „pořádá konference“
= „generuje zisk“.)
[v8]Eunis-CZ
nemá pronajatu na PEF ČZU (ani jinde) žádnou kancelář ani techniku. Členové
výboru sdružení vykonávají tuto užitečnou práci pro akademickou komunitu v
rámci svého volného času nebo jiných akademických aktivit a za svou práci
nepobírají žádný honorář.
[v9]Závěr: Tazatel pravděpodobně
pracuje na základě „objednávky“ od některých (rozpoznatelných) osob, které se snaží za každou cenu destabilizovat a znevažovat práci školy, fakulty i
jednotlivých osob. Bohužel tazatel se asi neobtěžoval seznámit se ani se
základními fakty a pravděpodobně formuluje své otázky i úsudky podle cizích
„not“ s cílem zkreslovat skutečnosti a vytvářet v čtenářích obraz, který je
přesným opakem skutečnosti. To je zcela neprofesionální, zvrácené a odporuje to
základním pravidlům novinářské etiky. S pokusy o neobjektivnost a manipulování
informací se ostatně u tazatele nesetkáváme poprvé.
Vysokoškolská sféra se nyní potýká s
řadou problémů, zejména nedostatkem financí. Eunis-CZ v souladu se svými Stanovami úspěšně slouží vysokým školám již od roku 1997 a m.j. umožňuje vysokým školám významně snižovat náklady na budování a provoz informačních systémů. Přístup podobný tomu tazatelovu nepřispívá k
řešení problémů VŠ, ale naopak odvádí pozornost od problémů skutečných. Ostatně, není těžké
pomluvit jakoukoliv úspěšnou a prospěšnou aktivitu, zvášť když pomlouvač sám za
nic neodpovídá a ani žádný užitek nepřináší.
Žádné komentáře:
Okomentovat